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Multilinguisme et petite enfance

publié le 26 sept. 2013 à 09:23 par Jerome Angles   [ mis à jour : 26 sept. 2013 à 09:25 ]
Je suppose que le sujet est relativement neuf pour la majorité des lecteurs. Je vous recommande une étude sponsorisée par la commission européenne qui pose une grille de lecture intéressante: programme kids2talk.

Quelques extraits intéressants: 
  •  " Approximately half of the children in Europe grow up in bi- or multilingual environments." Eh oui, le multilinguisme est avant tout naturel, en tout cas, ni plus ni moins que le monolinguisme
  • "In Europe, national educational systems and organisations for language training place only little emphasis on early multilingualism", ce n'est pas moi qui le dit...
  • "Whereas this was formerly primarily seen in terms of interpersonal exchanges between people residing in different Member States, practically all EU Member States have by now become multilingual and multicultural societies themselves, requiring strategies at local / regional / Member State level for facilitating communication across language and cultural boundaries. Today, no less than 450 languages are spoken and used in the territory of the Member States". Nous ne construirons pas l'Europe sans connaître quelques langues... .
  • Le multilinguisme et son impact sur notre vision du monde, le respect de l'autre: "Important is that the individual children not only play with their own language(s), but interact directly with the linguistic diversity of their immediate environment. The children thus experience other children’s language as part of their respective culture and as something of equal validity."
Et pour finir, un aperçu de ce que nous pourrions faire dans l'avenir :-):
"There is a growing demand for major world languages such as Arabic, Chinese, Hindi, Japanese and Russian, which is currently not matched by provision."

A mardi soir,

Jérôme
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